۱۴۰۲ بهمن ۲۳, دوشنبه

دارم به معضل غزه فکر می کنم

تعدادی زیادی کتاب و مقاله دور خودم ریخته‌ام که شناختی نسبی از مسئله فلسطین - اسرائیل پیدا کنم. اینجا نمی‌خواهم در باره این مسئله بسیار بغرنج و پیچیده بنویسم. درباره جنگ اخیر می‌خواهم سئوالی را مطرح کنم که شاید با فکر کردن به آن سرنخی به دستم بیاد.

نیروهای حماس روز شنبه ۷ اکتبر از هر طرفی به جنوب اسرائیل حمله بردند و بنابه اخباری که اسرائیل منتشر کرده، بیش از ۱۴۰۰ نفر را کشته و صدها نفر را هم به گروگان گرفتند. در واکنش به این حمله، ارتش اسرائیل نوار غزه را به محاصره در آورد و تا کنون بیش از ۸۰۰۰ نفر بر اثر بمباران‌های شدید جانشان را از دست داده‌اند. اسرائیل یکطرفه از جانب اسلامیون و خلقیون محکوم شده است. طرفداران اسرائیل هم می‌گویند که "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد" و چیز زیادی درباره قتل عام ۸۰۰۰ نفر نمی‌گویند. کسان مثل من هر دو طرفینی که با جان انسان‌ها بازی می‌کنند را محکوم کرده‌اند و خواهان قطع فوری این جنگ شده‌ایم.

غزه منطقه ای کوچک با بیش از ۲ میلیون جمعیت است. می‌گویند متراکم‌ترین کشور (منطقه) در جهان، برحساب تعداد انسان در مترمربع است. حماس اینجاست و هر از چندگاهی با مشورت با حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی دست به حملاتی به مرزهای اسرائیل می‌زند. به دنبال این حملات ارتش اسرائیل هشدار می‌دهد که غیرنظامیان آنجا را ترک کنند که می‌خواهد شهر را بمب باران کند. معلوم نیست که این شهروندان، که همه راه‌ها روی آنها بسته شده است، کجا قرار است بروند؟! من با اسرائیل به این شیوه ای که هست - آپارتاید نژادی، قوانینی مذهبی و نبود حق برابر همه شهروندان – بطور جدی مشکل دارم و این را قبلا هم در نوشته‌ای کوتاه ابراز کرده‌ام.

حماسی‌ها دست به حملات می‌زنند و بزدلانه پشت بچه‌ها و غیرنظامیان قایم می‌شوند. اسرائیلی که ظاهرا حق دفاع از خود را باید داشته باشد، واقعا چکار کند؟! کدام کشور و یا نیروی دیگری را می‌شناسیم که در برابر حمله به شهروندان خود، در مقابل حمله به کسانی که باید حافظ جانشان باشد، کاری نمی‌کند؟! این واقعا یک سئوال است و بدون فکر کردن به ‌آن، پیدا کردن راه حلی که ادامه دار باشد، غیرممکن خواهد بود. جواب خود من، که هنوز همه جانبه به زوایایش خوب فکر نکرده‌ام و دارم می‌خوانم و هر بار زوایایی برایم آشکار می‌شوند، این است که همه حواسمان باید به جمهوری اسلامی و نوچه‌هایش در منطقه، حماس، حوثی، حزب الله، حدش الشعبی و امثالهم باشد که اینها نمی‌خواهند این وضعیت راه حلی انسانی داشته باشد. همه انگشتان اتهام باید به سوی این جانیان باشد که زندگی را به کام دنیا تلخ کرده‌اند.

۳ نوامبر ۲۰۲۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر