۱۴۰۰ آبان ۱۹, چهارشنبه

جرم کتابخوانی

یکی عکس سه کتاب ضمیمه این نوشته، "پاشنه آهنین"، "خرمگس" و "چگونه فولاد آبدیده شد؟" را روی دیوار فیسبوکش گذاشته بود و زیر آن نوشته بود: "خواندن یکی‌ از این سه کتاب در زمان شاه ۱۰ سال زندان داشت." من هم مثل تعدادی از کاربران فیسبوک آن را به اشتراک گذاشتم. دوستانی در مخالفت این جمله مثالهایی زده اند که چنین نبود. یکی نوشته من آنها را خواندم و زندان نرفتم؛ اما جمهوری اسلامی کتابها و ‌آلبومها را هم سوزاند و کتابخوانها را هم تا دو قدمی دار اعدام برد. یکی نوشته است که "اینها هنوز با نظام گذشته مبارزه می کنند و این دروغها را سر هم می کنند".



یادم می آید یکی از فامیلهامان را که کتاب مادر ماکسیم گورکی را در توالت دانشگاه برداشته بود و زیر کتش قایم کرده و به خوابگاه برده بود، از دانشکده کرج اخراج کردند. یادم می آد وقتی که یک بچه ۷ – ۸ ساله بودم و عمویم کتاب ماهی سیاه کوچولو را به خانه آورده بود و من از سر کنجکاوی خواستم بگیرم و نگاه کنم، به من گفت که این کتاب را دست هر کسی بگیرند سرش را زیر آب می کنند! یادم می آد که برای گرفتن "کتابهای ممنوعه" باید یکی را پیدا می کردی که مطمئن باشد و کتاب را قایمکی تحویلت بدهد. بالاخره اگر کسی دو مثال دارد، حتما یکی دیگر هم چند مثال دیگری در رد ادعاهای مثالهای ایشان خواهد آورد. حقیقت اینکه آن زمان "مملکت شاه داشت" و بقیه رعیت بودند را نمی شود با هیچ مثالی انکار کرد. هر کسی انکار کند که آن مملکت ساواک برای شکنجه نداشت؛ رکن دو اطلاعات نداشت، دست کمی از احمدی نژاد ندارد که هولوکاست را انکار می کند! حقیقت اینکه در آن مملکت آدمها را می گرفتند و از سر قیافه قضاوت می کردند، را نمی شود انکار کرد. حقیقت اینکه در آن مملکت آدمها را می گرفتند و می زدند که چرا فلان کتاب را خوانده است، را نمی شود انکار کرد. البته می شود انکار کرد؛ اما انکار کننده انگشت نما می شود!

آدم باید انصافش را به کدام شیطان فروخته باشد که انکار کند در آن مملکت ۳۶ میلیونی، یکی از پرشورترین انقلابات، انقلابی که بیش از نصف جمعیت آن کشور برای خلاص شدن از دست شاه و ساواک و فرهنگ جاسوسی به خیابانها آمده بودند، روی داد؟! می دانم و هیچ آدم عاقلی نمی تواند انکار کند که جمهوری اسلامی روی هر جنایتکاری را سفید کرده است؛ اما چرا این باید باعث شود که آدم دنیای سیاست را سیاه و سفید ببیند؟ کی گفته که انسان در آن مرز بوم باید در دنیای تنگ و مالیخولیائی "یا شاه یا جمهوری اسلامی" نفس بکشد؟

جمهوری اسلامی همانند آن کابوسی است که پا روی گلویت گذاشته و در آن کابوس حتی قدرت دست و پا زدن هم نداری. جمهوری اسلامی دنیا را بر هر جنبنده ای در آن سرزمین تباه کرده است. اما چرا باید این تباهی پرده تیره و تاری بر چشمان مان بکشد که حقایق پیش پا افتاده دوره شاهنشاه را از یاد ببریم؟!

ما و یا حداقل من یکی، با نظام گذشته مبارزه نمی کنم! مبارزه ام را کردم و مبارزه دیگری را پیش رو دارم. داریم یک حقایق تاریخی را بازگو می کنیم و گفتن حقیقت در زمان شاهنشاه آریامهر و جمهوری اسلامی جرم بود.

۶ نوامبر ۲۰۲۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر