۱۳۹۷ خرداد ۲۵, جمعه

آدمهای منصفی که ذاتا سوسیالیستند


با یکی رفته بودم قرار ملاقاتی که نیم ساعت زودتر رسیدیم. هر کدام کتابی از کیفمان در آوردیم و مشغول خواندن. متوجه شدم که کتاب او کتابی از دایان کیتن (Diane Keaton) است. پرسیدم فیلم "سرخ‌ها" (Reds) را دیده؟! گفته آره دایان کیتن در آن بازی کرده بود. گفتم که دایان کیتن در نقش لوئیس براینت (Louise Bryant) بازی کرده. لوئیس براینت را نمی شناخت. برایش توضیح دادم که جان رید کی بود و درباره کتاب "ده روزی که دنیا را لرزاند!" کمی برایش گفتم. کتاب لوئیس براینت، "شش ماه سرخ در روسیه" را که در گوشی تلفنم داشتم بهش نشان دادم.

طرف آدم نسبتا منصفی است. اما تبلیغات ضد کمونیستی آمریکای شمالی بر او هم اثر خودش را گذاشته است. سطور اولیه کتاب فوق که از خواننده می خواهد قبل از خواندن آن با ذهنی باز به سراغ خواندن آن بروند؛ چرا که در آمریکا یک تصویر شیطانی از انقلاب روسیه ساخته شده. گفتم که او هم با ذهنی باز به دنیا نگاه کند و روایت و تاریخ انقلاب روسیه را صرفا از فاتحین امروز دنیا نپذیرد.
اشاره کردم که طرف آدم منصفی است. فردی ۶۰ – ۷۰ ساله. در کودکی مورد آزار و اذیت زیادی قرار گرفته است. گرایش همجنگسرای هم دارد. خلاصه آدمی است با کشیدن زجرهای زیاد در زندگی اش.
بحث درباره لوئیس براینت، جان رید، انقلاب روسیه و لنین پی گرفته شد. گفتم که می دانی که این سیستم دمکراسی غربی نبود که اولین بار حق برابر با مردان را به زنان به رسمیت شناخت؟ گفتم که این دستآورد انقلاب اکتبر است. گفتم که یکی از فرامین انقلاب پیروز اکتبر جنائی کردن تبعیض بر علیه همجسنگرایان بود. یکی دیگر از فرامینش جنائی کردن تبعیض بر علیه کودکانی که خارج از ازدواج به دنیا می آمدند. چند تا دیگر از دستآوردهای مهم انقلاب پیروز اکتبر را برایش برشمردم. مثل هر آدم دیگری که تبلغیات رسانه های نان به نرخ روز خور رویش تأثیر گذاشته بود، گفت که انقلاب اکتبر در ادامه اش به بیراه رفت.

خبر نداشت که بعد از پیروزی انقلاب اکتبر، ۱۴ کشور، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، آلمان بر علیه آن بسیج شدند تا آن را در هم بکوبند. از تلاش سفیدها و کمکهای بیدریغ کشورهای فوق به آنها برای شکست انقلاب اکتبر برایش گفتم. گفتم که تلاش هرکولی لنین و بلشویکها و کل جامعه روسیه برای خلاص شدن از جنگ و فقر در روسیه بود، نه برای بقدرت رساندن استالین و استالینسم! شکست تلاش انقلابیون با کمک کشورهای دمکراسی غربی بود که به هر قیمتی می خواستند نتیجه این تلاش را در هم بشکنند.
خلاصه روز خوب و با دستآوردی بود. با آدم منصف که دو کلمه حرف حساب و منطق بگوئی، احساس بسیار خوبی می کنی. با آدم غیرمنطقی، دو ثانیه هم نباید وقت تلف کرد.
۱۵ ژوئن ۲۰۱۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر