۱۳۹۷ تیر ۴, دوشنبه

طرفداران ایرانی اردوغان


تعدادی از دوستان ایرانی فیسبوکی من "پیروزی" اردوغان را به همدیگر تبریک گفته اند. دوستی اینها با اردوغان صرفا از این سر است که اردوغان ترکی صحبت می کند و این دوستان من اهل آذربایجان و به آذری صحبت می کنند. یعنی بعضی کلمات دو زبان ترکی و آذری یکی هستند.
حیف است آدم به نام انسان، صرف اینکه یکی با زبانی حرف می زند که تعدادی کلمات مشابه زبان مادری کس دیگری را دارد، از همه اعمال جنایتکارانه دیگرش صرفنظر کند.

اما در کنار یک نکته حاشیه ای مشترک، اجازه بدهید به نکات متمایز و متفاوت بین اردوغان و این دوستانم اشاره کنم. اردوغان در ترکیه زندگی می‌کند، این دوستان من در اروپا. اردوغان زاده شهر استانبول است، دوستان فیسبوکی من زاده تبریز، تهران، ارومیه، نقده و میاندوآب. اردوغان از یک خانواده مسلمان سنی است، دوستان من از خانواده مسلمان شیعه. اردوغان در صدد ایجاد یک امپراطوری اسلامی است، دوستان من از دست حکومت اسلامی فرار کرده اند. اردوغان میلیاردر است، دوستان من هشتشان گرو هفتشان. اردوغان چند دوره رئیس جمهور بوده، چند دوره شهردار استانبول، چند دوره نماینده مجلس در ترکیه. دوستان من راننده تاکسی و اوبر، کارگران شاغل در کارخانه، فروشنده گان مغازه خوار و بار فروشی، مکانیک، روزنامه نگار.
آدم لازم نیست علامه دهر باشد که متوجه شود حقیقتا نقطه اشتراکی با اردوغان ندارد. کمی تعمق می خواهد. همین!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر