۱۳۹۹ تیر ۷, شنبه

یادداشتهایی درباره کتاب (۱)


دست اندرکاران انتشار کتاب

من این دوره بیشتر به نویسندگان و دست اندرکاران کتاب، کسانی که زندگی‌شان از طریق نوشتن، ترجمه، تألیف، فروش و چاپ و غیره کتاب تأمین است می‌شود و می‌گذرد فکر می‌کنم. از تعداد کتابهایی که در سی سال گذشته خریده‌ام، که فکر کنم خیلی بیشتر از هزار جلد باشند، حداکثر فقط ۱۰ درصد آنها را نو خریده‌ام. بقیه را اکثرا از کتابفروشی‌های دست دوم فروشی تهیه کرده‌ام. این البته به این معنا نیست که قیمتشان همیشه کمتر از کتاب تازه منتشر شده و نو بوده، بلکه بعضا بسیار گرانتر از قیمت اصلی آن در دوره‌ای که در بازار بودند، خریده‌ام.

در سال‌های اخیر هم، بخش زیادی از کتابهایی را که به آنها مراجعه کرده‌ام، از طریق آنلاین و البته رایگان تهیه کرده‌ام. فکر کنم در سه چهار سال گذشته فقط یک مقاله ۲۰ صفحه‌ای را، که دیگر به هیچ شکل امکان تهیه رایگان آن وجود نداشت و من هم نمی‌توانستم از خواندن آن صرف نظر کنم، به قیمت ۴ دلار و خرده‌ای خریده‌ام.
هر وقت که به "اهل کتاب" فکر می‌کنم، از خودم می‌پرسم پس چه به سر زندگی و تأمین معیشت این آدمها خواهد آمد؟ من تنها آدم کتابخوانی نیستم که به این شیوه روی آورده است. یک کتابفروشی‌ای که کتاب و مجله تازه انتشار یافته می‌فروشد را هر از چند گاهی سر می‌زنم. در نزدیکی‌های آن حداقل ۳ کتابفروشی دست دوم فروشی وجود دارند که هم بسیار بزرگتر و هم شلوغ‌تر از آن اولی هستند. آنها هم البته دارند به تازگی از کساد بازار شکایت می کنند و منتظر بازنشستگی هستند!
۲۶ ژوئن ۲۰۲۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر