۱۴۰۰ تیر ۱۹, شنبه

آنا موزیچوک، استاد شطرنج، از بازی در عربستان سعودی امتناع کرد

من دو پسر دارم که هر دو شطرنج بازی می‌کنند و خوب هم بازی می‌کنند. این را البته مدیون رفیق نازنینی هستیم که زمانی قهرمان شطرنج بود و در چشم من و پسرانم هنوز هم قهرمان است؛ که ساعتها، روزها و ماه‌ها وقت گرانبهای خود را صرف آموزش آنها کرد. با این مقدمه می‌خواهم بگویم که شطرنج الحق بازی زیبا و سختی است. بازی‌ای که آدم را به عمق فکر کردن می‌برد که از حرکاتی را که کمتر کسی می‌تواند تخمین بزند، تخمین می‌زند؛ نه تنها در شطرنج، بلکه به آدم یاد می‌دهد که در زندگی هم حرکات و ایده‌های آدم‌هایی را که با ایشان طرف می‌شوند، بسنجد و بر مبنای آن سنجش، گام بردارد.



آنا موزیچوک Anna Muzychuk یکی از قهرمانان شطرنج در جهان است. او اخیرا از رفتن به عربستان و بازی شطرنج در آنجا صرفنظر کرده و دلیلش را در فیسبوکش چنین توضیح داده است:

"چند روز دیگر دو عنوان قهرمانی را از دست خواهم داد؛ یکی بعد از دیگری. فقط به این دلیل که تصمیم گرفته‌ام به عربستان سعودی نروم. با قواعد کسان دیگری بازی نکنم، "چادر عربی" Abaya نپوشم، کسانی من را در بیرون رفتن همراهی نکنند، احساس نکنم که جنس دومی هستم. دقیقا یک سال پیش این دو عنوان را برنده شدم و شادترین فرد در دنیای شطرنج بودم؛ اما این بار واقعا احساس بدی دارم. حاضرم از پرینسیپ‌های خودم دفاع کنم و از خیر این مسابقه بگذرم؛ آنجا که در عرض ۵ روز پیش بینی شده بود که به اندازه جمع ۱۲ مسابقه درآمد به دست بیاورم. همه اینها من را اذیت می‌کنند، اما آنچه که بیشتر از هر چیزی آزارم می‌دهد این است که تقریبا کسی به این مسئله اهمیت نمی‌دهد. این مسئله حقیقتا یک احساس تلخی است؛ اما هنوز هم نظرم درباره پرینسیپ‌هایم را تغییر نخواهد داد. این مسئله درباره خواهرم، ماریا Mariya هم صدق می‌کند – و من واقعا خوشحالم که ما مثل هم فکر می‌کنیم. و آره، برای آنهایی که به این مسئله اهمیت می‌دهند: برمی‌گردیم!"

 


پست فیسبوکی آنا، گوشه کوچکی از جهنمی را که زنان در عربستان و به یک معنا در کشورهای اسلام زده در آن گیر کرده‌اند را توصیف کرده است. آنا و ماریا شایسته بیشترین توجه‌ها و احترام‌ها هستند؛ اما چه کنیم که دنیا فعلا دست گانگسترهاست!

۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر