۱۳۹۹ خرداد ۳, شنبه

گل‌ها به سوی خورشید می چرخند


مورگن فیلیپس پرایس (Morgan Philips Price) که در سالهای جنگ جهانی اول خبرنگار یکی از روزنامه انگلیسی در روسیه بود، گزارشات مهمی از روزهای انقلاب اکتبر و سالهای بلافصله بعد از آن را نوشته که خواندن آنها بسیار جذاب و آموزنده هستند.

پرایس در یکی از نامه‌هایش در مورد عید کریسمس سال ۱۹۱۸، که در مجموعه "مخابراتی از انقلاب روسیه ۱۹۱۶ – ۱۹۱۸" به چاپ رسیده است، به عمه اش می نویسد: "مطمئن نیستم که تا دیدن دوباره بهار زنده بمانم. دیگر نمی دانم که با شکم سیر سر بر بالین گذاشتن چه احساسی دارد. سفره من در روز کریسمس با یک سوسیس کوچک، حدود صد گرم نان سیاه و چند تا شکلات که به قیمت ۵ روبل تهیه کرده بودم، مزین شده بود. با اینهمه، من احساس می‌کردم که بهترین کریسمس در سه سال گذشته‌ام همین یکی بود. گرچه از نظر جسمی از گرسنگی بسیار در عذاب بودم، اما از نظر روحی با خبرهای شادی‌بخش که روسیه، سرخ، انقلابی و پیروز، سرمایه داران ظالمش را سرنگون کرده است، زنجیرهایش را پاره کرده و یک تنه می‌رود که صلح را عملی کند، حسابی تغذیه شده ام. ... هیأت حاکمه آلمان در وحشت از گسترش "آلودگی انقلاب روسیه" به مرزهای آن کشور بسر می‌برد. به امید آن روز که این آلودگی به دیگر کشورهای غربی نیز سرایت کند."
۲۴ مه ۲۰۲۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر